2013. május 31.

Sümeg kétszer

Kétszer jártunk eddig Sümegen, egyszer novemberben (2010.), egyszer áprilisban (idén), és azt kell mondjam, Sümegen tök mindegy, hogy ősz vagy tavasz, ha mi ott vagyunk, akkor mindenképpen esik a hó. Ha nyáron mennénk, akkor pedig biztos, hogy szakadna egy hétig az eső, ezt tapasztalatból mondom:)
Szerencsére a rossz idő  egyszer sem nyomta rá a bélyegét a pihenésünkre, nem hagytuk.
Mindkétszer a várdomb lábánál lévő Hotel Kapitányban szálltunk meg, és mindkétszer szuperül éreztük magunkat, és elégedetten távoztunk. (Bár másodjára már kicsit magasra tettük a lécet, ezért kicsit bánkódtunk /én legalábbis/ amiatt, hogy ezúttal kisebb szobát kaptunk, pedig egy gyerekkel többel érkeztünk, és a játszószoba felszereltsége sem változott az elmúlt években csak negatív irányba). A medencerészen viszont szuperül elvoltak a fiúk, mi is, masszíroztattunk, szaunáztunk, teát ittunk, lazultunk. (Már amennyire 3 gyerekkel lazulni lehet)

Bár az idő nem volt hozzánk kegyes, azért egyszer sikerült a városba is besétálnunk, és tettünk egy kisebb kört. Régészeti kutatások bizonyítják, hogy a város már az őskorban is lakott volt, a déli oldalon lévő Mogyorósdombi kovakőbánya feltárásakor számos használati eszközt, és egyéb leleteket hoztak felszínre. A város fejlődése, és jelentősége természetesen szoros összefüggésben van a vár épülésével és használatával. A török támadások idején a város többször leégett, volt, hogy szinte teljesen, mindannyiszor újraépítették.

Természetesen a várba mindkét alkalommal felmentünk, és bár harmadjára sem ártana, mert a várfalról lenézésnél eddig tovább nem jutottunk. Első alkalommal még javában felújítás alatt volt a vár, mindenhol fel volt állványozva, és tényleg csak körbesétálni lehetett, semmi egyéb mást  nem, idén pedig pont zárás előtt érkeztünk, úgyhogy a kiállítások már be voltak zárva. De majd legközelebb :)
A vár 3 részből áll, külső-, belső- és fellegvárból. Legrégebbi része még  1260-ban épült, (Öregtorony alsó része), majd a 14.században megerősítették, és emeletet építettek a toronyra. A vár nagyobb bővítését a 15.században végezték, ekkor épült a várfal, a Belső Kaputorony, és a déli sziklákon a palota. (Vetési Albert püspöksége alatt) Később épült a Külső kaputorony, és a kápolna. (Vitézi János püspöksége alatt).
Majd miután 1552-ben Veszprém török kézre került, a veszprémi püspöksége a várba menekült. Ekkor újabb nagyszabású építkezés kezdődött. Ekkor építették az északi oldalra a kétszintes bástyatornyot (Köves püspök után Köves-bástya), és felújították a palotaszárnyat. Széchenyi György püspöksége (1648-58) alatt a várat püspöki székhellyé avatták, és ezután még többször is átalakították és felújították a bástyákat, és újat is építettek.
Az 1700-as években a vár erős hanyatlásnak indul. A Rákóczi-szabadságharc idején a várat felgyújtották, és eztán csak 1957-ben kezdtek hozzá a helyreállításhoz.
1989 óta a vár  magánkézben van, azóta folyamatos felújítás alatt áll.

2010-ben még felállványozva:

Kilátás a várból:

Mind a kétszer részt vettünk a szálloda szervezésében a lovagi tornán, és egyszer a középkori lakomán is. Mind a kettő nagyon érdekes, a lovagi tornát a gyerekek nagyon élvezték, és olyan vicces volt, mert mikor először voltunk akkor Milán aludta végig a babakocsiban az egész hepajt, most pedig Marci, pedig a műsor igazán nem volt csendes, volt hangos zene, kardcsörgés, dobolás, mindenféle zajos dolgok, de úgy látszik az 1 év alattiak immunisak ezekre.

Jól éreztük magunkat Sümegen. Ez volt eddig az egyetlen szálloda, ahová visszamentünk, (kivéve a triesztit, de az más tészta) és nem kizárt, hogy fogunk is még. Bár tény, hogy minél többször, és minél tovább vagyunk itt, annál több dolog van, amin változtatnék, vagy alakítanék, de ez már lehet, hogy csak az én kekeckedésem, ilyen pl. hogy a teadélutánon mondjuk lehetne gyerektea is, nem csak  felnőtt, de az mondjuk a mi bajunk, hogy a bodzateáért a mieink nem voltak épp oda, mert ők is áztatósat szerettek volna, mint mi.
Egy szó mint száz, Sümegre egyszer el kell menni, és aztán ha úgy adódik, akkor még egyszer:) Megéri!

1. Nagyon jó kis kirándulások lehettek!! Engem különös kapocs köt Sümeghez, mivel ott születtem és ott laktak nagyszüleim, gyerekkorom minden nyarát (és sok sok egyéb idöt is) ott töltöttem, annyi sok emlékem van, rengeteg vár-látogatás, kirándulás és persze nagymamás élmények :)))
    Marcellel is voltunk már a várban, nagyon tetszett neki is :)

A Kapitány egy jo Hotel, egyszer voltunk ott mi is, bár volt jó pár dolog, ami nem tetszett és amire azért több pénzt is fordithatnának...

Szép hétvégét NEktek!! Orsi

1. Orsi, emlékszem arra a Sümeges bejegyzésedre, amelyikben a gyerekkori emlékekről írsz.
      Igen, mi is szeretjük a Kapitányt :) olyan talán nem volt, ami határozottan nem tetszett, de mint írtam is, én is változtatnék, fejlesztenék néhány dolgon. Ez persze nem befolyásolta azt, hogy jól érezzük magunkat mind a kétszer.

2. Mi ott egy szuper nagy alapterületű szobában voltunk, igaz hogy felárat is fizettünk érte nem keveset, kb 60-70 nm közötti lehetett ahogy akkor számolgattuk.
    De a szálloda maga gyönyörűszép, rengeteg fából készült dolog. Visszamennék.

1. Először mi egy akkorát kaptunk, hogy szerintem az egész lakásunk elfért volna benne, de nem emlékszünk, hogy akkor direkt ilyet kértünk-e vagy sem.
      Másodjára sem volt éppen kicsi a szoba, csak kisebb volt, mint először.
      Nekünk is nagyon tetszik a szálloda, olyan jó ott a hegy lábánál reggelizgetni, kávézni-teázni:) hmmmm